Reportaasi: Summer of Startups 2012: Demo day 7.8.2012

SoS12 voittajat, Catch Box

AaltoESn ja yhteistyökumppaneiden järjestämä Summer of Startups 20120 (SoS) on saatu “kilpailun” loppupisteeseen. Alun yli seitsemästäkymmenestä hakijatiimistä 9 on päässyt mukaan ohjelmaan toteuttamaan ideaansa opastuksen ja tuen siivittäminä, ja tänään on se päivä, kun kesän tuotokset julkaistaan.
Otaniemen Aalto Desing Factory:lle ja Venture Garagelle on kokoontunut ihmisiä reilusti yli odotetun. Desing Factorylle (DF) istumapaikkoja on varattu noin 300, mutta jo pelkästään Facebook-eventiin oli ilmoittautunut noin 500 henkilöä ja paikalla saattoi hyvinkin olla vielä enemmän kiinnostuneita. Onneksi tilaisuudesta tehtiin myös stream-lähetys internettiin, jotta tapahtuma ei jäisi vain neljän seinän sisään. Tapahtuman oli tarkoitus alkaa klo 17, mutta vielä varttia yli DF:lle oli kymmenien metrien jonot.

Tilaisuus saatiin kuitenkin alkamaan, kun sali ja eteinen olivat tupaten täynnä. Tilaisuuden kielenä toimi kansainvälisesti englanti, kuten AaltoES:ssä on ollut tapana jo useamman vuoden.Tapahtuma alkoi SoS12 järjestäjien lyhyellä puheella, jossa he lyhyesti tiivistivät koko SoS:n idean ja kesän kulun. Tämän jälkeen lavalle nousi Jussi Hurmola, Jollan perustaja ja CEO, joka piti rennon puoleisen 45min eisttelun ja juttutuokion aiheesta kuinka lähteä valloittamaan bisnesmaailmaa pienellä ryhmällä ja suurella kunnianhimolla. Jussin jälkeen lavalle tuli Heidi Roizen , joka piti erittäin sujuvan puheen ja ajatustenjaon aiheenaan itsensämarkkinoini, yrityshallinto, tavoitteet ja toimintaperiaatteet. Eikä tältä naisela meriittejä puuttunut.

Mutta sitten itse asiaan. Eli SoS12 Demo dayn DEMOT!
Tässä jokaisella tiimillä oli noin 3-5min aikaa esittää tuoteensa ja ideansa, jonka jälkeen yleisö sai 2-4min aikaa esittää kysymyksiä aiheesta.

Catch Box http://thecatchbox.com
Ensimmäisen ryhmän esitys alkoi tarinalla mikrofoneista, jotka eivät ole kehittyneet merkittävästi viime vuosikymmeninä, josta idea vietiin yleisötapahtumiin. Ja tähän tilanteeseen liittyi heidän ratkaisunsakin. Catch Box:n nimikkotuote on pehmeä, heitettävä, kuutio, jonka sisällä on liikeanturit ja yleisömikrofoni. Idea on periaatteessa yksinkertainen. Yleisötilaisuuksiin suunniteltua mikrofonia voi heittää kuin palloa ihmiseltä toiselle. Liikeanturit tunnistavat liikkeen ja sulkevat mikrofonin liikeen ajaksi. Kun mikki on henkilöllä hallussa se alkaa taas nappaamaan ääntä ympäristöstä. Tämä nopeuttaa toimintaa huomattavasti, sillä mikrodonia ei tarvitse aina viedä kädessäpitäen seuraavalle. Tuote otettiinkin tilaisuudessa käyttöön ja kuutio lenteli sujuvasti koko demo-tapahtuman kysyjältä toiselle ja äänen laatu oli erittäin hyvä. Plussaa tuote saa myös helposta tuunaamisesta ja käyttäjäystävällisyydestä. Ryhmällä ei ollut vielä esittää tuotteelle tarkkaa hinta-arviota.

Framgo http://www.framgo.com/
Seuraavan ryhmän idea pohjautui mobiilisovellukseen, liittyen terveyteen ja hyvinvointiin. Startupin lähtökohtana on luoda laitteita/palveluita, jotka antavat käyttäjälle tietoa hänen kehonsa arvojen ja kunnon kehityksestä kehonkoostumuksen perusteella. Käyttäjäystävällisyyttä on pyritty luomaan visualisesti yksinkertaisilla ja selkeillä kuvaajilla pelkkien lukujen sijaan, mikä helpottaa kehityksen ymmärtämistä. Tuotetta markkinoidaan kaikille ja etenkin urheilijoille.

Healtpuzzle http://earthlybalance.wordpress.com/
Kolmannen ryhmän tuotos oli myös terveyteen liittyvä mobiilisovellus, mutta ehkä hieman pidemmälle vietynä kuin edellisen Framgon. Perustavana ideana on moniulotteinen terveys, johon vaikuttavat mm. ravinto, lääkeet, liikunta, uni, mieliala, hoito, sairaudet, dna, rasitus. Näistä kaikista tiedoista sovellus muodostaa kokonaiskuvaa terveydestä. Standilla saamieni vastausten perusteella tarkoituksena olisi tehdä tuotteesta mahdollisimman helppokäyttöinen, mutta toistaiseksi asiakas joutuisi itse näpyttelemänä suurimman osan tiedoista. Tiimin takana on paljon tietoteknistä ja lääketieteellistä osaamista, mikä antaa vielä hyvät mahdollisuudet jatkokehitykselle. Pääkysymykseksi muodostuneekin oheistoimintojen hinta ja liitettävyys.

Wholepack
Tämän ryhmän idea perustui pakkausten suunnitteluun ja painatukseen. Lyhyesti ideana on että asiakas voi itse suunnitella pakkauksensa painatuksen yrityksen tarjoaman ohjelman avulla ja täten tilata suunnittelemaansa tuotetta aina yhdestä kappaleesta suuriin eriin. Tämä idea on tietysti jo olemassa, mutta edustaja vakuutti että heillä on nyt uusi, toimiva ja tehokas tuotantotapa, jolla vallata markkinoita. Heillä oli myös selvä toimintastrategia ja suunniteltu tuotanto.

Vita Sensis www.vitasensis.com
Viides ryhmä aloitti tuomalla ajatuskuvia vanhuksista ja etäällä asuvista, joiden yhteydenpito ja terveyden seuranta on hankalaa juuri etäisyyksien vuoksi. Homman ytimenä toimii hyvin muotoiltu koru, joka toimii lähettimen ja vastaanottimen roolissa ja tämän avulla pystytään esimerkiksi hälyttämään apua vanhukselle.

Ground Up
Hyväntekeväisyyden pohjalta aloittanut ryhmä lähti liikkeelle faktasta, että ihminen uskoo siihen mitä näkee. Startupin ideana on luoda palvelu, jonka avulla lahjoittajat voivat seurata lahjoituskohteensa toimintaa videokameroilta ja muista lähteistä. Laitteiden yhteydenpitoon ei välttämättä tarvita internettiä. Tällä palvelulla on myös erittäin paljon soveltuvuuksia hyväntekeväisyyden ulkopuolella vaikka esim blogien live-seurannassa.

NetMedi http://netmedi.fi
Seitsemäs startup liittyi taas lääketieteeseen. Tämä ei kuitenkaan ollut puhtaasti mobiilisovelluspohjainen idea. NetMedi on palvelu, joka yhdistää lääkärin ja potilaan etänä. Palvelu siis muodostaa näiden välille suojatun yhteyden, jonka kautta lääkäri ja potilas voivat keskustella. Lisäksi palveluun pystytään liittämään seurantatietoja ja tuloksia eri mittareista, mikä helpottaa lääkärin analyysin tekoa.

Korjaus www.korja.us
Toiseksi viimeisenä esiintymisvuorossa oli Korjaus. Tämän mobiilipohjaisen palvelun ideana on luoda entistä parempi yhteys infrastruktuurin ylläpitäjien ja käyttäjien välille. Esimerkkinä annettiin PK-Seutu. Yleensä kunnossapidon tiedotteet kulkevat vain yhteen suuntaan, ylläpitäjältä käyttäjille. Palvelun tarkoituksena on avoimempi ja laajempi tiedon jako, missä jokainen käyttäjä voi lähettää palveluun tiedon ja kuvan korjattavasta kohteesta, ruuhkasta tai ongelmasta. Täten kaikki saavat tarvittavan infonsa, jotta liikenne ym. sujuisi mahdollisimman joustavasti ja ongelmat havaittaisiin nopeasti.

BreakIt www.breakit.fi
Viimeisenä demoavan startupin idea pohjautuu myös mobiilisovellukseen. Esitys alkoi dramaattisesti huudolla: Whose car is on fire?!?! Tällä haluttiin herättää yleisö ymmärrykseen, että emme tiedä mitä seinien ulkopuolella tapahtuu. Sovelluksen ideana on että jokainen nähdessään jonkin mielenkiintoisen asian, voi ottaa siitä kuvan ja lähettää sen kuvauksineen palveluun. Palvelu paikantaa kohteen gps:n avulla ja jakaa tiedon kohteen vaikutusaluella oleville sovelluksen käyttäjille. Yleisössä kuitenkin heräsi kysymys mahdollisesta informaatioähkystä. Jos esimerkiksi jokainen otaniemeläinen laittaisi vaikka vain yhden tiedotten päivässä, tarkoittaisi se jopa 10 000 popuppia per päivä…

Kun jokainen ryhmä oli esittänyt tuotteensa ja kysymykset oli kysytty, oli aika ottaa muutama minuutti raitista ilmaa, sillä täpötäyteen ahdettu DF:n ilma oli tuon 2,5 tunnin aikana käynyt lievästi sanoen raskaaksi. Muutaman minuutin happihyppelyn jälkeen olikin viimein aika palkintojenjaon. Kaikki 9 startuppia saivat diblomit SoS12 suorittamisesta. Lisäksi HealtPuzzle, Framgo ja Ground Up saivat lisäpalkinnoksi neljä tuntia erittäin hyvän asiantuntijakaartin konsultointia.
Itse SoS12 voittajaan yleisöllä oli vielä mahdollisuus vaikuttaa Twitter-äänestyksellä AaltoES:n palastalla, missä äänet jakautui selvästi kahdelle startupille; NetMedi ja Catch BoX.
Pienen rumpujenpärinän ja hehkutuksen jälkeen Summer of Startups 2012 voittajaksi julistettiin Catch Box!!!
Ryhmä otti palkintonsa vastaan raikuvien aploodien ja huutojen saattelemana. Tunnelma DF:llä oli huipussaan.

Palkintojenjaon jälkeen DF:n ja Venture Garagen väliselle pihalle oli tuotu saunoja, paljuja, olutaltaita ja grilliruokaa ja VG:n sisältä sai vielä lisää juotavaan ja syötävää.
Tämän lisäksi Garagessa oli jokaisen startupin ständit, joissa ryhmät esittelivät tuotteitaan yleisölle. Nähtiimpä paikalla myös muuan Peter Vesterbacka.

Tapahtuman vapaaosion kierrokseni jäi kuitenkin hyvin lyhyeksi, sillä seuraavan aamun työt jo kolkuttivat.

Kaikkien SoS12 tiimien Demodayn demot on nyt nähtävissä YouTubessa http://www.youtube.com/playlist?list=PLA120998BD96589FB&feature=plcp

Näihin tunnelmiin ja ensikertaan!

Henri Syyslahti LUTES/vpj